Suara hati datang dari lubuk paling dalam jiwa kita. Aku sendiri bertanya apa tujuan sebenar blog ini aku terbitkan. Namun hanya Allah yang tahu pergolakan hatiku sendiri. Sekadar memberi makna dan berkongsi suara hati. Semoga hanya keredhaan Allah yang dicari. Kadang-kadang dalam kehidupan kita ini kita terus mencari makna hidup dan jarang kita ketemui jawaban yang sebenarnya. xrayhati?

Wednesday, January 2, 2008

Siapa Saya? Part 1


Kita sering menjawab kepada solan ini dengan memberi pengenalan diri kepada nama kita, jawatan yang kita sandang di tempat kerja, pangkat atau kehormatan yang diperolehi dan lain-lain lagi. Jawapan-jawapan ini memang benar dan relevan pada ketika solan ini diajukan kepada kita. Namun secara realitinya apa saja yang kita kaitkan dengan pengenalan diri kita semuanya bersifat sementara. Nama kita akan mula dilupakan bila kita telah meninggalkan dunia ini. Jawatan lenyap bila kita bersara. Pangkat sekadar gelaran yang diberikan semasa hayat kita di dunia ini. Jadi apa yang kekal? Semestinya soalan siapa saya perlu kepada pengakuan secara total terhadap fakta dan kebenaran bahwa kita ini diciptakan. Malah kesemua yang ada di alam maya pada ini ada penciptanya. Pengakuan ini secara terus akan membawa kepada jawapan "siapa saya" yang bersifat kekal dan universal. Aku ini adalah makhluk manusia yang diciptakan oleh penciptaku - ALLAH. Kalau aku ini dicptakan, maka aku ini adalah hamba atau subjek kepada yang menciptakan aku. Siapa saya? Saya adalah hamba Allah......xrayhati...

Nota; Perbincangan kita ini tertakluk kepada kepercayaan (iman) kita terhadap fakta penciptaan alam dan manusia. Tahap kepercayaan berbeza-beza dan jawapan yang hakiki kadang-kadang menjadi kabur mengikut kadar iman seseorang.
Di sesi akan datang kita akan berbicara tentang bukti penciptaan alam & manusia melalui kebenaran & mukjizat Al Quran. Siapa saya? Part 2

No comments: